Ahad, 14 April 2013

Perubahan Minda di PRU 13

     Kita akan menghadapi pilihanraya kali ke 13 pada 5 Mei 2013. Adakah rakyat benar - benar faham hak dan kewajiban sebagai pemilih berdaftar. Kenapa kita membuat pilihanraya.  Ini kerana setiap 5 tahun kita akan memilih wakil untuk  mentadbir negara atau pun negeri. Yang penting hak rakyat sebagai pemilih harus kita ketahui.

       Mengundi adalah hak setiap warganegara Malaysia yang termaktub dalam Perlembangan Malaysia    Perkara 119. Pilihlah pemimpin anda, dan ambil bahagian dalam keputusan negara. Pilihan raya membenarkan orang ramai untuk bebas memilih wakil mereka dan memastikan mereka bertanggungjawab terhadap keputusan mereka dan undang-undang yang mereka lulus.[ rujuk di sini ]

        Dalam memngadakan pilihanraya  rakyat akan di dedahkan dengan kempen - kempen olih pihak yang bertanding. Manefesto olih pihak yang bertanding sebagai satu cara untuk menarik pengundi menyokong mereka. Namun begitu rakyat harus juga meneliti perkembangan sepanjang tempoh pemerintah kepada pihak yang tekah di beri mandat  mentadbir .

A)   Laporan Ketua Audit Negara  ada menyatakan:- antaranya

  •               Pengurusan pentadbiran negeri - negeri  di bawah  Pakatan Rakyat menunjukan perestasi lebih baik.Laporan Audit Negara yang dibentangkan hari ini mendapati Kerajaan Negeri Selangor mencatatkan peningkatan kutipan hasil sebanyak RM 62.50 juta pada tahun 2011 berbanding tahun sebelumnya.Pada keseluruhannya, hasil yang dikutip Kerajaan Negeri pada tahun 2011 adalah berjumlah RM 1, 634 juta berbanding RM 1, 571.50 juta pada 2010.Bardasarkan Laporan Audit juga, Hasil Sebenar yang dikutip Kerajaan Negeri ini juga melebihi Anggaran Hasil sebanyak RM 204 juta atau 114.3 peratus.
  • Kos Projek Kuarters Untuk Kakitangan Yang Berkahwin RM3.21 bilion Tetapi Tidak Memuaskan (2011)


    Malaysia International Franchise Sdn. Bhd. (MyFranchise) pada 18 Jun 2007. MyFranchise adalah syarikat subsidiari milik penuh Perbadanan Nasional Berhad .Pengauditan yang dijalankan mendapati prestasi kewangan syarikat bagi tempoh tahun kewangan 2008 hingga 2010 mencatatkan kerugian berturut-turut bagi 3 tahun tersebut. ( 2011)

     

    B) LAPORAN JAWATANKUASA KIRA-KIRA WANG NEGARA  :-  antaranya 

        ZON BEBAS PELABUHAN KLANG (PKFZ

        NATIONAL FEEDLOT CORPORATION

    C )  Juga pengundi  melihat beberapa isu yang berlaku sepanjang tempoh pentadbiran kerajaan yang lepas. Antara isu - isu yang sering di tonjolkan adalah ....

    Penggunaan Kalimah ALLAH olih non muslim. Adakah BN / UMNO tidak berani mengaku membenarkan INJIL VERSI MELAYU ( dari Indonesia ) di bawa masok semasa PRU Serawak pada 2010. Muzakarah 21 Jan 2013 di IKIM juga tidak ada resolusi dan hujan PAS dan PKR di jadikan alat untuk menuding jari.

    Tidak sehaluan dengan BN / UMNO di anggap sebagai menentang Kerajaan. Rakyat  di belengu minda agar menganggap BN / UMNO adalah kerajaan. Rakyat di kelirukan akan tujuan pilihanraya dan ada tekanan pada terutama kakitangan awam untuk mengundi Parti BN / UMNO.

    Skandal pembelian kapal selam . Hingga menyebabkan ada kematian . Di luar negara perkara ini di siasat ada unsur penyelewengan atau rasuah. Di Malaysia seperti ada berlaku " KAMBING HITAM". Rakyat tertanya-tanya kenapa dua anggota polis membunuh. Adakah kerana tugas atau arahan tertentu. Kalau tugas dimana penghargaan mereka.

    Apakah  penyebaran foto dan clip lucah sebagai perkara biasa sekarang. Jika undang-undang yang menjual vcd lucah di lihat sebagai satu jenayah , tetapi bagi orang berkait politik seperti ada kekebalan .


      Apakah makna BN / UMNO merangka wawasan 2020 untuk mengujudkan satu BANGSA MALAYSIA tetapi masih  tebal menyuarakan perkauman .

  

 

 

 

 



 


2 ulasan:

Carlos Santiago berkata...

GE13 yg amat mengelirukan rakyat. fakta dikatakan fitnah, fitnah dikatakan fakta.

♥xaturen♥ berkata...

Melayu jangan mudah lupa!