Ahad, 17 Februari 2013

Muzakarah dan polimek

Pelik juga isu kalimah ALLAH di jadikan isu olih bn / umno. Muzakarah pada 21 Jan 2010 di IKIM di anjurkan olih kerajaan sendiri. Adakah ini satu perangkap terancang olih BN / UNMO ... kerana tiada resolusi di tulis selepas muzakarah itu.
Muzakarah yang di pengerusikan olih Pengerusi IKIM sendiri Dato Nik Mustafa Nik Hasan serta turut serta Prof Madya Dr Kamar Ainiah Kamarulzaman ( UIAM ) dan penasihat ugama PM Dato Dr Abdullah Md.Zin. Menurut Dr Mohd Rosdi Ismail ( IKIM ) peserta IKIM fokus berkaitan bahasa. Kelemahan yang nyata adalah dari wakil kerajaan kerana menghantar orang yang tidak layak berhujah maka mereka kaku untuk berhujah .Mereka tidak dapat menandingi hujah - hujah Dr Asri , Ustaz Hadi , Md Nur Manutty , Prof Osman Bakar.

Apa yang tidak di laporkan ialah :-

1) Penggunaan kalimah " ALLAH " untuk tujuan amalan sesama penganut ugama kristian dan yahudi adalah di benarkan olih islam dengan bersumberkan dalil ALQURAN dan AS SUNNAH serta pandangan ulamak muktabar.
2) Demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan negara polimek ini hendaklah di selesaikan dengan menyuburkan budaya dailog antara ugama secara matang dan bijaksana.
3) Berasaskan semangat mesyuwarah dan saling memahami dalam konsep bangsa Malaysia maka suasana dan keadaan setempat per diambil dalam menentukan penggunaan kalimah " ALLAH " itu.
4) Penggunaan kalimah "ALLAH" secara tidak bertangungjawab mestilah di elakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang bolih menjejaskan keharmonian kaum dan ugama dalam negara.
Pandangan Dr Asri dan TGHH konsisten tetapi perkara 2 , 3, 4, langsung tidak disebut. Adakah pihak kerajaan mengambil kira pandangan itu. Pihak IKIM menerima penjelasan itu. Menampakan kerajaan BN / UMNO menjadikan perkara ini isu politik PRU 13.





TAMIMAH BOLIH SYIRIK



NAZRI AZIZ KATA TAU
KUALA LUMPUR: The use of the word “Allah” is allowed for non-Muslims in the Federal Territories, Penang, Sabah and Sarawak as the head of state is not a Sultan, according to Minister in Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/1/19/nation/5497328&sec=nation

Tiada ulasan: