Khamis, 2 Februari 2017

Mimpi PAS

Mimpi PAS ....[ Sumber ]

Pada PRU13 pula, Pas memenangi 21 kerusi parlimen melalui kerjasama mereka di Pakatan Rakyat.
Melihat daripada prestasi Pas pada 4 PRU kebelakangan ini, kita pasti akan tertanya-tanya adakah angka 40 itu realistik untuk dicapai? atau wajarkah Pas menumpukan perhatian untuk mengekalkan kerusi parlimen yang mereka miliki sekarang?

 Sejak kebelakangan ini, perjuangan Pas yang paling ketara adalah untuk memperkasakan mahkamah syariah melalui kempen ‘RUU 355’.


Pada PRU11 (2004), Pas yang membawa manifesto untuk membina sebuah Negara Islam kalah teruk apabila hanya memenangi 7 kerusi parlimen.  Tuan Guru Datuk Seri Abdul Haji Hadi Awang gagal mengekalkan kerusi parlimenya. Pada kedua-dua PRU ini Pas bertanding untuk gabungan parti yang dinamai Barisan Alternatif.
Pada PRU12 pula, Pas berjaya menawan 24 kerusi parlimen. Pencapaian ini sangat baik, dan Pas dan DAP ketika itu seolah-olah menerima paradigma baharu, disamping faktor kehadiran Anwar Ibrahim.
Pada PRU13 pula, Pas memenangi 21 kerusi parlimen melalui kerjasama mereka di Pakatan Rakyat.

2 ulasan:

powertrain1648 berkata...

yela...pas jer menang melalui kerjasama...dap dan pkr menang sendiri...kekuatan sendiri kan...jentera sendiri kan...good luck la
propa ok...tp jgn terpedaya dgn propa sendiri sudah la

Unknown berkata...

Kena ingat yang penyokong Pas memberi undi pada dap dan pkr. Tapi selepas ini ph kena fikir mcm mana nak tarik undi orang2 melayu. Nak harap pan, entah lah. Selalunya bila pan buat ceramah yang hadir pun paham2 saja lah.